Registreren, hoe werkt dat?
Voor de registratie moet u uw gegevens aanmelden bij de NDG (dat kunt u zelf doen via de website van de NDG, maar de dierenarts kan het ook voor u verzorgen).
Het gaat om uw naam, adres en een of meer telefoonnummers. Dat kost eenmalig € 7,25. U krijgt een NDG-pasje als bewijs van inschrijving thuisgestuurd.
Indien uw huisdier wordt gevonden zal de dierenambulance of een dierenarts met behulp van een scanner de chip uitlezen. Aan de hand van het chipnummer kan er vervolgens contact met u opgenomen worden. U bent er zelf verantwoordelijk voor om eventuele veranderingen door te geven aan de NDG, bijvoorbeeld bij een verhuizing of als het dier een nieuwe eigenaar krijgt. De kosten voor het online wijzigen van houder of adres registratie zijn €4,70. Er zal vervolgens een nieuw pasje worden verstuurd.
De geregistreerde gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor de databank is opgericht: het opsporen en herenigen van het dier met de eigenaar. De registratie geldt voor de rest van het leven van uw huisdier.
Het NDG pasje dat u na registratie per post krijgt toegestuurd.
Op het pasje staat een unieke Safecode vermeld. Deze code heeft u nodig als u op een later moment wijzigingen in uw registratie wilt doorgeven met de online formulieren.
Extra zeker
Wilt u zeker zijn dat iedereen ziet dat uw huisdier geregistreerd is bij de NDG: koop dan deze penning voor uw hond of kat. Op deze nieuwe penning kunt u een naam en telefoonnummer laten graveren. Bij vermissing kan iedereen zo direct contact met u opnemen. Dat geeft een veilig gevoel. De kosten zijn € 9,85 inclusief verzendkosten.
Met deze penning én de registratie van de chip weet u dat u er alles aan heeft gedaan om een vermist huisdier snel terug te krijgen. De penningen zijn ontworpen in nauwe samenwerking met dierenartsen. Zo weet u zeker dat uw huisdier geen last heeft van de penning.